Geborgde werkwijze
Verantwoorde alcoholverkoop is voor Bottled Service erg belangrijk, ook bij online bezorging. Bottled Service wil bij online bestellingen geen alcohol bezorgen aan jongeren onder de achttien jaar.
In dit document, de geborgde werkwijze, wordt omschreven hoe bij Bottled Service invulling wordt gegeven aan verantwoorde verkoop op afstand. Met andere woorden, hoe de leeftijdgrens wordt geborgd vanaf het moment van bestellen (telefonisch of online) tot en met het moment van levering. Hiermee wordt voldaan aan de in artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet gestelde eis dat men moet beschikken over een werkwijze waarmee wordt gewaarborgd dat de alcoholhoudende drank slechts wordt afgeleverd op het adres van de geadresseerde (of bij een distributiepunt) en dat de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld en dat deze werkwijze ook wordt gehanteerd.
Dit document is actueel en kan op elk moment worden opgevraagd. Het document wordt ten minste één keer per jaar geactualiseerd (n.a.v. een evaluatie) en bij iedere wijziging van de situatie. De geborgde werkwijze omschrijft:
- Hoe Bottled Service, samen met eventuele ketenpartners (bezorgdiensten), de leeftijdsgrens bewaakt van bestelling tot en met de bezorging;
- Hoe Bottled Service ervoor zorgt dat de werkwijze duidelijke en helder kenbaar wordt gemaakt voor medewerkers, eigen bezorgers en/of anderen die werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van Bottled Service;
- Hoe Bottled Service controleert op de juiste naleving van de geborgde werkwijze en hoe, naar aanleiding van evaluaties van de werkwijze, eventuele veranderingen worden doorgevoerd.
- Proces (conform artikel 5.2, lid 1 onder a en b van het Alcoholbesluit)
Bestellingen via de webshop
- De webshop/online winkel van Bottled Service is voorzien van alle wettelijk bepaalde leeftijdschecks. Zo wordt er bij ieder uniek apparaat direct bij een bezoek aan de website een leeftijdsverificatie gelanceerd met de vraag om een leeftijd in te vullen. Enkel websitebezoekers die ouder zijn dan 18 jaar kunnen de webshop/online winkel van Bottled Service bezoeken. Bij het invullen van een leeftijd van 18 jaar of ouder verklaart de websitebezoeker dat deze 18 jaar of ouder is.
- Zowel op de website van Bottled Service, op overige social-mediakanalen als in de fysieke winkel wordt het NIX18 logo actief gepromoot. Indien er door een websitebezoeker op dit logo wordt geklikt, wordt deze genavigeerd naar de NIX18 website (nix18.nl).
- Bij het afrekenen wordt de klant nogmaals gevraagd om te bevestigen dat de ontvanger en tevens koper 18 jaar of ouder is.
- Bestellingen welke via postbezorging geschieden worden zo verzendklaar gemaakt, dat alle verzend labels zijn voorzien met een 18+ teken zodat zowel de postbezorger als de ontvanger ziet dat dit om een 18+ zending gaat.
Controle bij aflevering
- Op het moment dat wij een webshopbestelling verzenden via de post, geven wij bij onze ketenpartner (PostNL) aan dat er een legitimatieverplichting geldt voor de levering van het betreffende pakket. Op deze manier weet de ketenpartner dat zij bij de bezorging van het pakket om een legitimatie moet vragen van de ontvanger zodat deze kan controleren of de ontvanger 18 jaar of ouder is. Daarnaast is een handtekening voor ontvangst vereist. Bij afwezigheid van de ontvanger zal het pakket worden bezorgd bij een pakketpunt van de ketenpartner. Bij dit pakketpunt geldt eveneens dat de ontvanger zijn legitimatie moet tonen (voor identiteit en leeftijd) voor ontvangst van het pakket.
- Bij het fysiek afhalen op locatie (in onze winkel aan de Kepringelehof 6 te Panningen) wordt altijd door een medewerker aan de ontvanger gevraagd zijn of haar legimitatie te tonen om vast te stellen of de ontvanger 18 jaar of ouder is. Er is ten allen tijden een medewerker met een SVH aanwezig.
- Alle medewerkers van Bottled Service zijn in het bezit van een SVH. Indien er zelf wordt geleverd, kan een medewerker vragen om een legitimatie te controleren aan de deur van de geadresseerde klant. Indien een klant geen 18 jaar of ouder blijkt te zijn, worden de gekochte artikelen teruggenomen en is artikel 3 lid 6 van de algemene voorwaarden van toepassing.
- Informatievoorziening medewerkers (conform artikel 5.2, lid 1 onder c van het Alcoholbesluit)
- Alle medewerkers van Bottled Service zijn in het bezit van een SVH. Iedere medewerker is voldoende ingelicht dat er bij twijfel over leeftijd wordt gecontroleerd, zowel in de winkel als aan de deur van de klant.
- Ketenpartners lichten hun eigen medewerkers in dat alle zendingen met een 18+ logo op identiteit en leeftijd moeten worden gecontroleerd. Deze informatie is in het bestelproces automatisch voorzien op het verzendlabel.
- Controle (conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit)
- Eén keer per jaar, in de maand juli, wordt de geborgde werkwijze gecontroleerd. Hierbij worden middels een teamvergadering alle afspraken opnieuw geëvalueerd en waar nodig verbeterd.
- Eén keer per jaar, in de maand augustus, wordt de geborgde werkwijze gecontroleerd door een bestelling te plaatsen en te laten leveren aan een van onze medewerkers door onze ketenpartner om te controleren dat dit proces wordt gewaarborgd door deze ketenpartner (PostNL).
- Tweemaal per jaar, eens in het half jaar, wordt een bestelling geplaatst en geleverd aan een mystery-shopper door onze medewerkers om te controleren dat dit proces wordt gewaarborgd door de medewerkers. Indien medewerkers zich niet houden aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Hierbij kan worden gedacht aan het opnieuw doorlopen van het inwerktraject.
- Indien een medewerker van onze ketenpartner zich niet houdt aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Dit gebeurt door een klacht in te dienen bij onze accountmanager.
- Meer weten over verantwoord alcoholgebruik?